neděle 12. března 2017

Opak smrti



Napsal: Roberto Saviano

Přeložila: Alice Flemrová

Vydáno: Paseka , 2010

Počet stran: 64


Anotace: Sedmnáctiletá Maria se těší na blížící se svatbu, ale poté, co její snoubenec Enzo tragicky zahyne jako armádní dobrovolník v Afghánistánu, oblékne se místo do svatebních šatů do smutečního a zařadí se do nekonečného zástupu truchlících žen italského Jihu. O pár let starší Giuseppe a Vincenzo se chtějí v baru na náměstí jen pobavit s kamarády, když se však před hloučkem náhle objeví zfetovaní příslušníci mafiánského klanu, jejich dny jsou sečteny... Roberto Saviano, jehož výpověď o zločinech a moci neapolské mafie v knize Gomora se v posledních letech dočkala celosvětového ohlasu, vypráví ve dvojici povídek Opaku smrti o údělu obyčejných obyvatel italského Jihu, a představuje se tak poprvé i jako citlivý prozaik, odhodlaný zbavit rodný kraj prokletí „neviditelnosti“ pro okolní svět a prolomit mlčení o jeho skutečné tváři.



⬇⬇⬇

Nikdy není na škodu zkusit si přečíst knihu z jiného prostředí než Anglie / Amerika / okolní státy. S italskou literaturou se denně nesetkávám, proto jsem se rozhodla knihu s několika málo stranami vyzkoušet.

Opak smrti se na první pohled může zdát jako zajímavá kniha, ve které jsou 2 povídky. První povídka tvoří většinu knihy. Vyskytl se ovšem celkem závažný problém... Vůbec mě nebavila. Celou dobu jsem v duchu prosila, aby to už skončilo! Bez pochyb zde hovoříme o knize z odlišného prostředí, o válkách, o obyčejných lidech, nicméně neviděla jsem v příběhu (pokud to tak smíme nazývat) žádnou hloubku, poslání, smysl. Možná jsem jen hloupá, ale vážně nechápu, co chtěl autor vyjádřit. 

Dále se přesouváme na konec knihy, kde nacházíme druhou povídku. Má pár stran, ovšem tato... Stojí za přečtení. Nepřátelství mafiánů? Pro nás naprosto neobvyklé, zajímavé a jednoznačně italské. Mrzí mě, že si mě dokázal získat příběh, který je vlastně dodatkový, pro mne má ale mnohem větší hodnotu.


Při čtení hlavní povídky Opak smrti, jsem si nejednou pro sebe říkala, že i autor anotace měl více talentu než autor povídek. Anotace je napsána skvěle. Dokáže člověka zaujmout, a mám potřebu si knihu ihned koupit. Jakmile se ale začtete do prvních stran, dostanete důkaz, že anotace píší opravdu jiní lidé. V tomto případě bohužel člověk, který by okamžitě mohl vydat knihu a měla by větší úspěch než jakákoliv kniha Roberta Saviana. 


Hodnocení: 2/5

Žádné komentáře: